W mijającym miesiącu (19-21 marca) uczestniczyliśmy w Międzynarodowym Kongresie Recyklingu Samochodów IARC 2025, który odbył się w Antwerpii.

Jako Scholz Recycling Polska jesteśmy także aktywnym uczestnikiem forum zrzeszającego firmy organizujące sieci recyklingu pojazdów w poszczególnych krajach UE.

W wydarzeniu wzięło udział 265 delegatów z całego świata, w tym przedstawiciele Komisji Europejskiej, reprezentanci organizacji zrzeszających producentów pojazdów, producentów części, recyklerów oraz  firm zajmujących się odzyskiwaniem surowców. Uczestnicy dyskutowali nad przyszłością branży i koniecznością współpracy, w celu osiągnięcia wyznaczanych celów. Wyzwaniem jest zarówno elektryfikacja, integracja danych między Państwami Członkowskimi, nowe technologie, ale także przygotowywane prawo. Przedstawiciele Komisji Europejskiej mają świadomość, że 1/3 pojazdów w UE znika z rejestrów, co oznacza 3,5 miliona pojazdów w skali roku, które są nielegalnie demontowane lub eksportowane poza UE.

Aby wymienić zaledwie kilka z planowanych zmian w nowej propozycji prawa, dotyczącego pojazdów wycofanych z eksploatacji:

– zwiększony zakres prawa o pojazdy o masie powyżej 3,5 Mg, pojazdy ciężarowe, autobusy oraz motocykle,

– planuje się uruchomienie ogólnoeuropejskiego rejestru (MOVE-HUB), gromadzącego dane z rejestrów krajowych,

– uruchomienie elektronicznego paszportu pojazdu, zapewniającego podmiotom naprawiających pojazdy oraz je demontującym, dostęp do informacji umożliwiających bezpieczną wymianę, naprawę czy wymontowanie baterii do pojazdów elektrycznych, silników elektrycznych i wszelkich innych kodowanych elementów,

-planuje się uruchomić specjalne kryteria pozwalające rozróżnić pojazd wycofany z eksploatacji od pojazdu używanego oraz kryteria określające, kiedy pojazd nie nadaje się do naprawy,

– aby był możliwy eksport pojazdu używanego, niezbędne będzie aktualne dopuszczenie do ruchu drogowego,

– producenci będą musieli uwzględniać określone zawartości poszczególnych materiałów pochodzących z recyklingu, w produkcji nowego pojazdu,

–  planuje się działania mające na celu zwiększenie ponownego użycia części (lista części podlegających obowiązkowemu demontażowi),

– lepsza egzekucja prawa: obowiązkowe kontrole mają objąć 10% uczestników rynku (stacje demontażu, warsztaty itp.) rocznie.

  • Obecnie nowe prawo jest na etapie analizy wszystkich (1928) poprawek.
  • 24. czerwca odbędzie się głosowanie w komisjach,
  • We wrześniu głosowanie na posiedzeniu plenarnym.
  • Z końcem czerwca możemy się spodziewać tekstu podsumowującego prezydencję Polski w zakresie prawa ELV (Polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej kończy się 30. czerwca).

Należy pamiętać, że nowe prawo będzie miało formę rozporządzenia, a więc przepisy tego aktu będą wdrażane bezpośrednio na gruncie każdego Kraju Członkowskiego Unii Europejskiej, dlatego śledzimy przebieg jego tworzenia z dużą uwagą.

Ze szczegółami propozycji nowego prawa, można się zapoznać pod poniższym linkiem (wersja PL).

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52023PC0451

Pozostajemy do Państwa dyspozycji.

Marta Witkowska

Jacek Piotraszewski

Kliknij tutaj aby dodać swój tekst

Kliknij tutaj aby dodać swój tekst